مجتبی حسنی: جشنواره‌های رادیویی نقش مهمی را در ارتقای سطح برنامه‌سازی ایفا می‌‌کند

مجتبی حسنی: جشنواره‌های رادیویی نقش مهمی را در ارتقای سطح برنامه‌سازی ایفا می‌‌کند

مجتبی حسنی: جشنواره‌های رادیویی نقش مهمی را در ارتقای سطح برنامه‌سازی ایفا می‌‌کند

«مجتبی حسنی» تهیه کننده و صاحب اثر برنامه‌های «از چیزی نمی ترسیدم» و «یک پرونده یک روایت» که در دو بخش جداگانه در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شرکت داده شدند، با اشاره به محتوای مستندش می‌گوید: «یک پرونده یک روایت» با عنوان پرمخاطب‌ترین و اصطلاحا برنامه‌ای که مخاطب‌ها به آن رای دادند، برگزیده شد. «از چیزی نمی‌ترسیدم» نیز در چند بخش کاندید شد که نهایتا به عنوان برترین اثر ویژه جشنواره شناخته شد.

 

مستند من برداشتی از کتاب خودنوشت بود که حاج قاسم سلیمانی به قلم خودش نوشته بود

 

وی افزود: راوی مستند، مجید عسگری بود و این ‌مستند برداشتی از کتاب خودنوشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که قبل از شهادتشان به قلم خودشان نوشته شده بود و ما سعی کردیم در این اثر هر آنچه در کتاب آورده شده بود را به صورت مستند درآوریم، بدین صورت که از اولین جمله و واژه این کتاب که عبارت «عشیره ما را خواهرم هاجر می‌شناسد» هست، مستند را شروع کردیم و با خواهر بزرگوارشان و تا اتفاقاتی که در طی دوران کودکی در قبل از انقلاب برای ایشان افتاده در روستا و زادگاهشان قنات‌ملک از توابع شهرستان رابُر استان کرمان هست و هر آنچه که ایشان به قلم تحریر درآورده بودند. سعی کردیم از قلم نیندازیم و به صورت صوتی و مستند در بیاوریم.

 

بخشی از مستند در روستای محل تولد حاج قاسم سلیمانی تهیه شده است

 

حسنی ادامه داد: زندگی خودنوشت حاج قاسم از دوران طفولیتشان شروع می‌شد و اتفاق‌هایی که بعداً در کرمان برایشان رخ می‌دهد، ریز به ریز تعریف می‌کنند از مبارزاتشان و از اینکه کجا مشغول به کار بودند. حاج قاسم وقتی به سن کار می‌رسد و بعد از تحصیلش در اداره آب و فاضلاب استان کرمان مشغول به کار می‌شود و ما حتی با همکارانش در اداره آب و فاضلاب استان کرمان گفتگو کردیم و سعی کردیم مو به مو اثر را جلو ببریم و همان باشد که دقیقا در کتاب آورده شده است. این مستند در سه لوکشین تهیه شد، یکی مشهد مقدس، یکی استان کرمان و یکی هم روستای قنات‌ملک که ایشان از ابتدا در آنجا به دنیا آمدند و بزرگ شدند و دوران طفولیتشان را طی کردند.ا ز آنجا ما سه تا لوکشین را انتخاب کردیم.

 

رادیو می‌تواند سرمایه اجتماعی را بالا ببرد

 

برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی گفت: رادیو به عنوان رسانه گرم نقش خیلی زیادی می‌تواند در اعتماد بین مخاطبان و عموم جامعه داشته باشد. مثلا وقتی زلزله‌ای رخ می‌دهد  دسترسی به انواع و اقسام رسانه‌ها کم و کوتاه می‌شود و در چنین مواقعی رادیو می‌تواند تنها مأمن و منبع معتبری برای مخاطبین جهت کسب اطلاعات و اخبار باشد. این فقط یک نمونه کوچک از کارکردهای رادیو در زمینه اعتماد عمومی است و از این طریق می‌تواند سرمایه اجتماعی خودش را بالا ببرد. با توجه به قدمتی که رادیو دارد و حس خوبی که از طریق امواج رادیویی منتقل می‌شود و حس گرم صدا، سالیان سال است که رادیو نقش خیلی مهم و به سزایی را در این زمینه ایفا می کند.

 

جشنواره‌های رادیویی نقش مهمی را در ارتقای سطح برنامه‌سازی ایفا می‌‌کند

 

وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر کیفیت برنامه‌های رادیو می‌گوید: جشنواره‌های رادیویی می‌تواند نقش خیلی مهمی را در ارتقای سطح برنامه‌سازی ایفا کند. وقتی که برنامه‌سازان مختلف با اثرهای مختلف با کیفیت‌های مختلف شرکت می‌کنند، این باعث تعامل بیشتر برنامه‌سازان می‌شود. خود من سعی کردم مابقی مستندها را گوش کنم و بیاموزم و ایرادهای خودم را بگیرم و ببینم چه اتفاقی افتاده است.

 

برای مستندسازی در رادیو، هزینه می‌کنیم ولی بابت تولید آن هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم

 

حسنی با انتقاد از کم‌توجهی رادیو به ساختار مستند می‌گوید: کم‌توجهی به مستند در رادیو یک دلیل عمده دارد. وقتی که در تلویزیون و معیار تصویر و مدیوم تصویر مستند‌سازی می‌کنیم، شما از امکاناتی که در اختیار هست و هزینه‌ای که می‌شود بابت یک مستند تا کوچکترین موارد ساخت یک اثر، همه این‌ها تاثیرگذار است. چارچوب مستند رئال هست ولی در رادیو ما تصویر نداریم برای اینکه خیلی رئال به قضیه بپردازید و دستتان بسته است. هزینه‌ای بابت این مستند باید بپردازید و بابت تولید آن هزینه‌ای دریافت نمی‌کنید و این می تواند خودش، یک دلیل خیلی بزرگ باشد که مستند‌ساز رادیویی خیلی راغب نباشد به تولید یک اثر مستند رادیویی. چون هم باید زیاد هزینه کند و هم باید وقت زیادی بگذارد و در آخر شاید در بهترین شرایط چیزی که نصیب یک مستندساز می‌شود فقط اسم و رسمی است که بر سازنده‌اش با آن اثر می‌ماند وگرنه شما بابت تولید مستند رادیویی با توجه به میزان حقوقی که وجود دارد و میزان برآوردی خیلی راغب نباشید، مگر اینکه فرد بخواهد برای دل خودش یا خلق یک اثر رادیویی برای جشنواره اقدام کند.

 

مستند «یک پرونده یک روایت» به ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازد

 

او درباره دومین اثرش نیز می‌گوید: برنامه «یک پرونده یک روایت» مستندی است که تقریبا هشت سال است که از آنتن رادیو جوان شنیده می‌شود که به ناهنجاری‌هایی می‌پردازد که باعث ناامنی در جامعه می‌شود. ما گفتگوی رو در رو با متهمین را داریم که در کنار کارشناس انتظامی و روانشناس برنامه به تهیه این مستند اقدام کردیم. لوکشین این مستند در اداره آگاهی استان تهران و البرز است. با دستور فرمانده محترم انتظامی کشور، قرار شد این برنامه در تمام مراکز آگاهی کل کشور تهیه شود و به اتفاقاتی که در این حوزه رقم می‌خورد بپردازد. هدف این برنامه پیشگیری از جرم و آموزش شهروندان است که تا حدودی به این مهم دست پیدا کردیم و این برنامه به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه رادیویی کل کشور در فضای مجازی هم شناخته می‌شود.

 

جشنواره‌های داخلی باید مقدمه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی باشد

 

حسنی در ادامه افزود: برای اینکه یک اثری بین‌المللی شود، شروعش از همین جشنواره داخلی و کشوری است. برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان وقتی که در فضای جشنواره قرار می‌گیرند با شنیدن آثاراز نظر حرفه‌ای بودن و حرفه‌ای شدن پیشرفت‌های خوبی می‌کنند. وقتی در مجاورت قرار می‌گیرید ، اتفاق‌های خوب رخ می دهد و ماحصل و خروجی جشنواره‌‌های داخلی می‌تواند منجر به بین‌المللی شدن یک ژانر مثل مستند رادیویی شود. کسانی که در خارج از کشور در کار مستندرادیویی مشغول هستند، قوی و سطح بالایی دارند و با توجه به امکانات و برآوردهای مالی و خوبی که دارند، کار یک مقدار تفاوت دارد ولی ما هم آثار بسیار خوب و حرفه‌ای داریم که قابل رقابت در عرصه بین‌المللی است و می‌تواند مستند به عنوان یکی از مهمترین ژانرهای برنامه‌سازی رادیویی به صورت بین‌المللی دربیاید.

 

حسنی برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک در پایان گفت: در حال حاضر تهیه‌کننده یکی از مهمترین برنامه‌های معاونت صدای کشور هستم مثل «جوان ایرانی سلام»، «یک پرونده یک روایت» برنامه «با تو حالم خوب است» را روی آنتن می‌برم که چهارشنبه‌ها به مدت سه سال است که به طور زنده و مستقیم از ساعت 20 تا 21 از مشهدمقدس بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) روی آنتن می‌رود که آن هم می‌تواند قالبی از مستند باشد.

 

وی در پایان گفت: با توجه به دستور محترم ریاست صداوسیما و پیگیری‌های پدرانه‌ای که معاون محترم صدا جناب آقای بخشی‌زاده انجام دادند، اتفاقات مثبتی در حال رخ دادن هست. به عنوان نفر برگزیده جشنواره و کسی ه دو اثرش در جشنواره رتبه کسب کرده گله‌ای داریم و این است که با توجه به اینکه من تهیه کننده هستم و حدود ۱۰سال است در این حرفه مشغول کار هستم و با توجه به قول‌هایی که توسط مدیران محترم داده شد، کارهای اداری دیگر دوستان جهت جذب و استخدام انجام شد ولی بنده که کارشناس ارشد هستم با معدل بالای ۱۹ و سال‌هاست تهیه کنندگی می کنم، به من گفتند که رشته شما با تهیه‌کنندگی مطابقت نداردو باید شغل دیگری را انتخاب کنید!

 

حسنی افزود: برخلاف نظر و میل باطنی‌ام مجبور شدم ارزیاب را انتخاب کنم که متاسفانه گفتند که الگوی شبکه‌تان هم پر است. تا الان اتفاق خاصی برای من نیفتاده اما می‌دانم که معاون محترم صدا پیگیر این قضیه هستند ولی احساس می‌کنم کم‌لطفی شامل حالم شده و اگر دوستان پیگیری می‌کردند، حتما مشکل من هم حل می‌شد. به هر حال تشکر می‌کنم از همه مدیران محترم که پیگیر کار من بودند، مدیران محترم شبکه و معاون محترم صدا که همچنان پیگیر کارم هستند و امیدوارم که اتفاق‌های خوبی بیفتد و دومین جشنواره پژواک هم پر از اتفاق‌های خوب باشد و کارهای خیلی خوب ارائه بشود و به سازمان هم مستندسازان خوب معرفی بشوند.

 

پایان پیام/