رضوی نژاد: سال گذشته از لحاظ محتوا و انتخاب سوژه آثار خوبی در جشنواره پژواک داشتیم

رضوی نژاد: سال گذشته از لحاظ محتوا و انتخاب سوژه آثار خوبی در جشنواره پژواک داشتیم

رضوی نژاد: سال گذشته از لحاظ محتوا و انتخاب سوژه آثار خوبی در جشنواره پژواک داشتیم

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

یکی از ملاک های داوری در مرحله اول اصالت محتوا است

 

در همین رابطه «بهروز رضوی نژاد» دبیر اسبق جشنواره های رادیویی و مدرس آموزش های برنامه سازی در رادیو در گفتگو با ستاد اطلاع رسانی جشنواره پژواک آثار ارسالی سال گذشته مستندسازان را در کل متوسط دانست و افزود: ملاک های داوری برای مستند در مرحله اول اصالت محتوا و در مراحل بعدی هنر و شگردهای هنری چه در تالیف محتوا و بازنمایی و چه در نقش صدا و صدابرداری و آکوستیک صدا مد نظر بود. البته هدف و مخاطب نیز از معیارهای انتخاب داوران بوده است.

 

 

آثاری که می توانست برجسته و بین المللی شود!

 

«بهروز رضوی نژاد» درباره اینکه آیا سال گذشته اثری به دست شما رسیده که به دلیل ویژگی های ساختاری یا شنیداری هنوز در ذهن شما ماندگار شده باشد؟ گفت: خیر چیزی به نظر من نمی رسد، اما از لحاظ محتوا و انتخاب سوژه آثار خوبی داشتیم که اگر پژوهش و کار شکلی و هنری خوبی روی آنها انجام می شد می توان گفت از آثار برجسته و بین المللی می شدند.

 

 سوژه مناسب، پژوهش عمیق و انسجام یک مستند را شنیدنی می کند

 

 مدرس آموزش های برنامه سازی در رادیو از  ویژگی های یک مستند شنیدنی گفت:  بله خودتان در پرسش به آن اشاره کرده اید "مستند شنیدنی" واقعاً باید شنیدنی باشد، حالا چه چیزی یک مستند را شنیدنی می کند قطعاً سوژه مناسب، قطعاً پژوهش عمیق و انسجام و یک دستی اثر و در نهایت به کارگیری شگردهای هنری و بینش عمیقی که سازنده اثر مانند چتری روی برنامه خود گسترده از ویژگی های یک مستند خوب است.

 

مطالعه کتاب درباره مستند و شرکت در کلاس های مستندهای رادیویی

 

رضوی نژاد با پاسخ به این پرسش که چه انتظاراتی از مستندسازان دارید؟ افزود: مطالعه کتاب های چاپ شده در مورد مستند حتی اگر در مورد مستند سینمایی و تلویزیونی باشد. شرکت در کلاسهای مربوط به مستند های رادیویی. تحقیق کردن، پیش از دست به کار شدن برای تولید و ضبط برنامه.

 

متون ادبیات داستانی را بخوانیم بخوانیم بخوانیم

 

وی در پایان تاکید کرد: مستندهای زیادی ببینیم، بشنویم، دقت کنیم و متون ادبیات داستانی را بخوانیم و بخوانیم و بخوانیم و سپس دست به قلم شویم.

 

پایان پیام/