شرایط شرکت در«بخش ساختاری» دومین جشنواره رادیویی پژواک چیست؟

شرایط شرکت در«بخش ساختاری» دومین جشنواره رادیویی پژواک چیست؟

شرایط شرکت در«بخش ساختاری» دومین جشنواره رادیویی پژواک چیست؟

به گزارش ستاد اطلاع رسانی دومین جشنواره رادیویی پژواک: دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از 19 تا 22 اردیبهشت در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

 

علاقه مندان به شرکت در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک می توانند در بخش های اصلی با محورهای موضوعی، بخش ساختاری، بخش برنامه های مستمر، بخش مردمی، بخش مستندنگاری و بخش ویژه   تا دهم بهمن 1401 آثارشان را در سایت جشنواره به آدرس www.pejvak.irib.ir  بارگزاری کنند.

 

بخش ساختاری

 

در «بخش ساختاری» آثار تولید شده از منظر ساختار مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، در عین حال آثار باید در محدوده موضوعات محوری جشنواره تولید شده باشند. در بخش ساختاری هر یک از مستندها داری ویژگی های منحصر به فرد خاص خودشان هستند: مستند محض، مستند بازسازی، مستند داستانی، مستند گزارشی، مستند چهره نگاری و مینی فیچر.

 

مستند محض

 

«مستند محض» در بخش ساختاری جایی گرفته که باید تا 30 دقیقه تهیه و ارسال شود. یک اثر مستند محض از متنی که توسط گوینده روایت یا خوانده می شود، گفتار مبتنی بر نظرات و آراء کارشناسان، افکت، صداي شاهد و موسیقی فاصله مناسب و مربوط تشکیل می شود.

 

 

مستند بازسازی

«مستند بازسازی»، این نوع مستند، رخدادها و حوادث گذشته را بررسی می کند. مستندساز در اطراف موضوع مورد نظر وقایع را بازگو می کند و برنامه را به صورت ترکیبی از صداهاي شاهد، نقل قول ها، موسیقی و افکت تنظیم می کند.

 

مستند داستانی

 

آثار را در حوزه«مستند داستانی»، می توان تا 25 دقیقه در سایت جشنواره بارگزاری کرد. در این نوع از مستند رویدادهای واقعی کنونی یا تاریخی داستان‌پردازی شده است.

 

مستند گزارشی

 

اما «مستند گزارشی»، در این نوع مستند از گزارش زنده گزارشگري که در صحنه حاضر است، استفاده می شود. در مستند گزارشی علاوه بر آیتم گزارش، آیتم هایی مانند گفتار، افکت و صداي شاهد و زنده به کار گرفته می شود.

 

مستند چهره نگاری

 

«مستند چهره نگاری» که شامل مستند پرتره و بیوگرافی است و تا 40 دقیقه امکان ارسال اثر مسیر است.

 

مینی فیچر

 

«مینی فیچر» آخرین بخشی است که از منظر ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفته می شود. مینی فیچر خبری است که ساده بیان نمی شود، بلکه به صورت مصداقی و داستانی یک خبر را در مدت ۵ دقیقه بیان می کند. ملموس کردن و واضح کردن یک امر پیچیده، از ویژگی های اصلی مینی فیچر است.

 

پایان پیام/