کتابچی: جشنواره پژواک میدان‌دار ایجاد شور و شوق در بین برنامه‌سازان شده است

کتابچی: جشنواره پژواک میدان‌دار ایجاد شور و شوق در بین برنامه‌سازان شده است

کتابچی: جشنواره پژواک میدان‌دار ایجاد شور و شوق در بین برنامه‌سازان شده است

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

«نازنین کتابچی» تهیه‌کننده رادیو اقتصاد که با عنوان اثر «پرونده» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود،‌ درباره اثرش می‌گوید: برنامه پرونده در دو بخش مطرح شده بود که در یک بخش جایزه ویژه هیات داوران را اخذ کرد و در بخش گردشگری جزء سه برنامه راه یافته به مرحله نهایی بود.

 

دلنشین بودن، اثرگذار بودن و نو بودن ویژگی اصلی همه اثرات برگزیده است

 

وی دلنشین بودن، اثرگذار بودن و نو بودن را ویژگی اصلی همه اثرات برگزیده برشمرد و افزود: البته من اصلا برنامه را برای جشنواره نساختم و فقط برنامه‌های پخش شده از آنتن را برای جشنواره فرستادم، اما تا حدودی کسب افتخار دریافت جایزه را پیش‌بینی می‌کردم. قبل از جشنواره پژواک این اثر در جشنواره صدای تولید، جایزه بهترین برنامه مستند را دریافت کرده است.

 

ریتم تند، عینی بودن و ایجاد حس همذات پنداری در مخاطب، از ویژگیهای «پرونده» ا ست

 

کتابچی که سال‌ها پیش کارش را از سیما و با نویسندگی و برنامه‌سازی در تلویزیون شروع کرده و از سال 1389 به رادیو آمده است، با بیان ویژگی‌هایی که در اثر «پرونده» لحاظ شده بود، یادآور شد: موضوع پرونده به بررسی مشکلات کارگران هفت تپه اختصاص داشت، چرا که روی این موضوع کمتر کاری انجام شده بود. داشتن خط روایی مشخص و اثرگذار، ریتم تند و سریع، عینی بودن و ایجاد حس همذات پنداری در مخاطب، از ویژگیهای شاخص این اثر است.

 

جشنواره‌های رادیو، برنامه‌سازان را به ایجاد آثار با کیفیت و جذاب تشویق می‌کند

 

برگزیده برتر نخستین جشنواره پژواک بیان کرد: جشنواره‌های رادیو با تشویق برنامه‌سازان به ایجاد آثاری با کیفیت و جذاب، روی تولید برنامه‌سازان اثرات قابل توجهی دارد. ما سال‌ها پیش جشنواره‌های زیادی در طول سال داشتیم که هر کدام برنامه‌های یک مناسبت را رصد می‌کردند و در نهایت برگزیدگانی داشتند. مثلاً جشنواره رمضان، جشنواره برنامه‌های نوروزی، جشنواره برنامه‌های انتخاباتی و... همین سبب بررسی برنامه‌ها در طول سال می‌شد و افراد فعال و موفق مورد تشویق قرار می‌گرفتند. 

 

جشنواره پژواک با احیای ساختار مستند رادیویی بر کیفیت تولیدات رادیویی بیفزاید

 

کتابچی ادامه داد: از طرفی جشنواره بین‌المللی رادیو را هم داشتیم که به تنهایی بر ایجاد فضای رقابتی و مطرح شدن هرچه بیشتر رادیو در بین سایر رسانه‌ها کمک می‌کرد. در حال حاضر جشنواره پژواک میدان‌دار ایجاد شور و شوق در بین برنامه سازان شده و قرار است با احیای ساختار مستند رادیویی بر کیفیت تولیدات رادیویی بیفزاید.

 

نگاه مدیران صداوسیما به جشنواره پژواک باعث شده رادیو سرخط خبرهای رسانه‌های مختلف باشد

 

تهیه‌کننده رادیو اقتصاد همچنین در پاسخ به این پرسش که جشنواره‌های رادیویی چگونه می‌توانند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا دهد، گفت: نگاهی که رئیس سازمان صداوسیما و معاون صدا به جشنواره پژواک دارند موجب شده رادیو سرخط خبرهای رسانه‌های مختلف باشد. ضمن اینکه توجه بیشتر به محتوا را در بین همه همکاران رادیو موجب شده و این مسئله از ارزش بالایی برخوردار است.

 

پایان پیام/