پژواک روی موج آخر

پژواک روی موج آخر

پژواک روی موج آخر

جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده

این روزها کاهش جمعیت به یکی از موضوعات جدی و شاید بحرانی تبدیل شده که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. «جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده» از جمله محورهای موضوعی بخش اصلی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی بود.

علی بخشی زاده، معاون صدا در باره این موضوع می گوید : در در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، بخشی با موضوع «جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده» طراحی شده است که در آن مستندسازان با نگاهی دقیق و موشکافانه به این موضوع پرداخته اند. پرداختن به مقوله جمعیت و فرزندآوری در رسانه با توجه به شرایط فعلی جامعه بسیار دشوار است و برنامه ساز می بایست با مهارت خاصی در این مورد برنامه سازی کند تا بتواند مخاطبش را اقناع سازد و راهکاری که دومین جشنواره ملی مستند رادیویی در اين خصوص ارایه داد این بود که برنامه  ساز  از طریق ارایه مستندات مستدل و با شواهد منطقی درباره این موضوع مهم صحبت کند.

معاون صدا ادامه می دهد: مستندهایی که در این بخش تولید شد؛ خوشبختانه، پنجره ای جدید به سوی برنامه سازی در این حوزه گشود. برنامه سازان در این بخش، با شاهد آوردن زندگی های بی آلایش و بدون تبرج و عادی خانواده های ایرانی، با مخاطب خود همگن و یکدل شدند تا مخاطبان آنها را بیشتر باور کنند و شیرینی زندگی خانواده ایرانی را مجسم کنند و آن را در جریان یک داستان واقعی بشوند.

بخشی زاده در پایان اظهار امیدواری می کند: امیدوارم که بستر رادیو مستند، محمل بسیار خوبی باشد برای افزایش انگیزه برنامه سازان نسبت به ساخت قالب مستند که بیش از گذشته باشد و با استمرار این پخش در دوره‌های بعدی، آینه ای تمام قد از قامت بلند انقلاب اسلامی ایران بازتاب داده شود و مخاطبان بتوانند ناشنیده ها و شنیدنی های انقلاب اسلامی را بشنوند .

 

جشنواره ها محلی برای دیده شدن آثار است

دكتر حسن خجسته باقرزاده 10 سال حضور مستمر (از سال 77 تا 87 ) در سمت معاون صدا داشته است، رادیو را اینگونه توصیف می کند و می افزاید: توجه داشته باشید که تولیدات رادیویی در عین سادگی و سهولت از پیچیدگی ویژه ای برخوردار است. شاید این سهل و ممتنع بودن رادیو نتیجه خواسته و ناخواسته ماهیت این تکنولوژی ارتباطی است که محتوایش قدرت تفسیرگری ندارد ولی مرتب بوسیله مخاطبان تفسیر می شود و در این بین شنوندگان آن چه را می خواهند از محتوای رادیو برداشت کرده و معناسازی می کنند.

خجسته با این توصیف که جشنواره ها محلی برای دیده شدن آثار است، می افزاید: بنده معتقدم جشنواره ها زمانی مفید هستند که برنامه سازان در آن محیط بتوانند خودشان را نشان دهند. همه دوست دارند که استعدادها و خلاقیتشان را به همگان نشان دهند. هنرمند دوست دارد که دیده شود. اینجاست که مشخص می شود چه کسی، چه چیزهایی دارد. علاوه بر این رقبا هم به پا می خیزند. اینگونه جشنواره ها که قالب مهجور مستند رادیویی را احیاء می کنند، خیلی خوب و تاثیر گذار هستند.

پژواک مهم‌ترین جشنواره رادیو

حمید رضا افتخاری، مدیر شبکه رادیویی صبا و دبیر دومین جشنواره رادیویی پژواک مدعی است: جشنواره پژواک مهم‌ترین جشنواره رادیو است، در این دوره از جشنواره ۶۲ درصد جوایز به بانوان تعلق می‌گیرد و امیدوارم برای برگزیدگان این دوره هم اتفاق های خوبی صورت گیرد و امید است مجوز استخدامی برای برگزیدگان دور دوم توسط رئیس سازمان صورت گیرد. هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی ادامه می دهد: روز هجدهم اردیبهشت مراسم اختتامیه برگزار می‌شود؛ 5 نفر در بخش مردمی و 38 نفر در بخش حرفه‌ای در 4 بخش موضوعی، ساختاری، مستمر و مشاغل جشنواره پژواک برگزیده شده‌اند. یک بخش ویژه نیز به شهدای مدافع حرم و حوادت تروریستی اخیر اختصاص یافته است. یک بخش هم مربوط به آرای مردمی می‌شود که یک جایزه هم به اثر منتخب مردمی اهدا می‌شود. همه آثار در سایت بارگذاری شده و مخاطبان می‌توانند مراجعه کنند و به یک اثر رای دهند.

افتخاری با اشاره به جوایز در پایان یادآور شد: به برگزیده نهایی ۱۵ میلیون تومان، در بخش ساختاری ۱۲ میلیون و به بهترین اثر جشنواره ۲۰ میلیون تعلق می گیرد.

"مادر" یا "هنرمند؟"

  هدی فلاح، نامزد انتخابی دومین جشنواره رادیویی پژواک از رادیو تهران مستندی بر پایه و اساس تقویت نهاد خانواده و فرزندآوری تهیه و تولید کرده که از نظر داوران به دور نبوده  است.

هدی فلاح، نامزد انتخابی جشنواره رادیویی می گوید: مستند "من کدومه؟" با موضوع تقویت نهاد خانواده و فرزندآوری یکی از کاندیداهای بخش اصلی دومین جشنواره رادیویی پژواک  است. فکر می کنم شاید چیزی که به نظر داوران جذاب آمده است؛ گفتگو و صحنه های کاملا واقعی با همسر، مادر و آدم های اطرافم به عنوان دنیای بیرون قصه در کنار تخیلاتم به عنوان دنیای درونی ام است.

به نظرم دو چیز می تواند مستند را شنیدنی کند اول طراحی یک خط دراماتیک و در مرحله دوم وفاداری به واقعیت است. ممکن این دو در حالت عادی در تضاد با هم به نظر برسند اما به نظر من دنیای اطراف ما پر از خطوط دراماتیک و قصه است که می توان آن را استخراج کرد.

مستندی از داستان زندگی

مینا نیکانیک، تهیه کننده رادیو تهران با برنامه "اختیاریه" در بخش مستندهای مستمر در دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک کاندید دریافت جایزه شد.

اوی می گوید: اختیاریه نام برنامه ای که در قالب مستند با تشکیل یک تیم شکل گرفت و از آبان ۱۴۰۰ به صورت مستمر از شبکه رادیویی تهران پخش می شود. ما در مستند اختیاریه با شنیدن داستان زندگی افراد انگیزه و امید می گیرم. کسانی که با تلاش و اختیار خودشان تصمیم گرفتند متفاوت زندگی کنند و اثری خوش در زندگی باقی بگذارند. اختیاریه روزهای زوج ساعت 16:30 از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن می رود.

مستندی از زندگی «عمه مریم »

ندا حاجی اسماعیلی، نامزد بخش ساختاری جشنواره پژواک که مستندی از زندگی مریم نشیبا ساخته می گوید: مستند «عمه مریم » دربردارنده بخش خصوصی زندگی مریم نشیا گوینده با سابقه و مهربان صدا و سیماست . یک  سری افراد در زندگی آدم هستند که روزمرگی های آنها هم جذابه است و سرشار از خیر و برکت است. برای همین هم دلم می خواست، بخش کوچکی از زندگی این بانوی رادیویی را مستند رادیویی تهیه کنم.

حیات رادیو قائم به حضور مخاطبان است

کاظم داداشی، داور دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک در بخش شعار سال می گوید: اگر بپذیریم که حیات رادیو قائم به حضور مخاطبان است و به تعبیری اگر مخاطب نباشد، گویی وجود رادیو با نبودنش یکی است، و از سویی در روزگاری که تمایل مخاطبان به مشارکت در تولید محتوا هم بیشتر شده است و هم سبک و سیاق نوینی به خود گرفته است؛ شاید یکی از بهترین راه‌های ارتقاء جایگاه ملی و میهنی رادیو در بستر جشنواره‌ها، جذب هر چه بیشتر و متنوع‌تر مشارکت مردم در نقاط مختلف کشور باشد. این مهم می‌تواند دربرگیرندۀ همۀ مفاهیم و الزامات برنامه‌سازی از ابتدا تا انتها باشد؛ یعنی استعدادیابی، آموزش، پرورش، آزمایش تا ... تولید محتوای قابل پخش از رسانه.

وی با بیان پیشنهاداتی به برگزار کنندگان این دوره از جشنواره و شرکت کننده ها می افزاید: پیشنهادم به برگزارکنندگان اینکه توصیه می‌کنم دورۀ سوم این جشنواره را بدون آسیب‌شناسی دورۀ دوم برنامه‌ریزی نکنند. پیشنهادم به شرکت‌کننده‌ها هم این است که مستند بسازند، از آن لذت ببرند و شنوندگان رادیو را هم در این لذت شریک کنند.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. مخاطبان می توانند رادیو جشنواره را روی موج اف.ام  ردیف 95,5 مگاهرتز بشنوند.

انتهای پیام./