دنیایی از خلاقیت و ایده

 دنیایی از خلاقیت و ایده

دنیایی از خلاقیت و ایده

در بخش مردمی به انسجام خوبی رسیدیم
غلامرضا بحیرایی رئیس کمیته داوران جشنواره پژواک با بیان اینکه در کیفیت آثار در این دوره بسیار بالا بوده است، توضیح می دهد: کیفیت آثار نسبت به سال گذشته بهتر بود، در بخش حرفه ای استقبال از سال گذشته خیلی بیشتر بود و استقبال خیلی خوب بود و جشنواره کم کم به جایی که مدنظر بود می رسد. در بخش مردمی انسجام خوبی رسیدیم و در بخش مردمی آثاری را داشتیم که خیلی به استانداردهای حرفه‌ای نزدیک بودن و قابلیت پخش از مستقیم از رادیو را بدون هیج گونه تغییری دارند و این مایه خوشبختی است که شنونده های ما به جایی رسیده اند که از لحاظ فهم موضوع و ژانر مستند به حد بالایی از حرفه‌ای گری رسیده‌اند که می‌توانند چنین برنامه‌های مستند خوبی به جشنواره ارسال کنند. 
هدف جشنواره ارتقاء کیفی برنامه ها و جلب رضایت مخاطبان است 
مهتاب رستمی از رادیو ورزش و داور دومین جشنواره رادیویی پژواک در بخش جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده آثار ارسالی مستندسازان رادیویی را ارزیابی و داوری کرد با تاکید بر اینکه برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی بسیار در ارتقا و رشد آثار نقش داشته است، می گوید: با توجه به اینکه ساخت مستند در رادیو جزو قالب های متداول تهیه کننده ها نبوده و نیست، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی بسیار موثر بوده است. بی شک هدف اصلی و مشترک برنامه سازان و مدیران؛ ارتقاء کیفی برنامه ها و جلب رضایت مخاطب است. در ارزیابی آثار هم ملاک هایی همچون پژوهش محور بودن آثار، ژرف‌اندیشی و عمیق بودن نگاه به موضوع، وضوح و کیفیت شنیداری خوب را مد نظر داشتم و به بدیع بودن اثر، کارآیی و رویکرد مناسب در پرداخت به سوژه، خلاقیت در روایت گویی مستند هم توجه داشتم. 
ویژگی یک داور به انصاف، عدالت و قضاوت درست است
«یدالله محمدی» از رادیو قرآن و داور دومین جشنواره رادیویی پژواک در بخش انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، استقلال و همبستگی ملی را عهده دار بود با اشاره به ویژگی های یک داور منصف تاکید می کند: ویژگی یک داور به انصاف، عدالت، قضاوت درست و مهمتر از همه به دانش،تجربه و تسلط بر قصه و مستندسازی است. 
وی یادآوری می کند: جشنواره ها هم انگیزه می دهد، هم  بین تهیه کنندگان رقابت ایجاد می ‌کند. مهمتر اینکه سطح برنامه سازی هر شبکه را نشان می دهد و نوعی شأنیت بخشی برای هر شبکه است.

توجه بر سوژه بکر و یونیک، زبان گویا، ساختار جذاب و شنیدنی
نوشین رهگذر از رادیو گفت وگو و داور دومین جشنواره رادیویی پژواک که در بخش جهاد تبیین و هدایت فرهنگی ارزیابی آثار را بر عهده دارد، با بیان ملاک هایی که در داوری مورد توجه داشته است، تاکید می کند: امتیاز دهی یک اثر ناظر به چند شاخصه تعریف می شود؛ سوژه بکر و یونیک ، زبان گویا، ساختار جذاب و شنیدنی که اگر هر اثر مجهز به این شاخص ها باشد، موفق و منتخب خواهد بود. باید توجه داشت که ساختارهاي روایی و مستند و .... تنها کارکرد سرگرم کننده ندارند، بلکه بخش زیادي از فرایند تولید معنا را در جوامع امروزي بر عهده دارد. ارزش هاي فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... از طریق محتواهایی از این دست می تواند به گروه هاي مختلف مخاطب منتقل شود.
مستندم بسیار صمیمی و واقعی است
سیده زهرا صالحی، تهیه‌کننده مستند «چشم و چراغ فارسی» از رادیو ایران که به عنوان نامزد دریافت جایزه بخش پاسداشت زبان فارسی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شناخته شده، درباره جزئیات مستندش می گوید: این مستندم را از تمام مستندهایی که تاکنون ساخته‌ام بیشتر دوست می‌دارم، زیرا که بسیار صمیمی و واقعی است و با دل و جان تولید شده و سراسر احساس، ادب، فضل و دانش بود. از مدت‌ها پیش به دنبال سوژه‌ای ناب درباره زبان فارسی می‌گشتم، سوژه‌ای که تکراری نباشد و در جهت شناخت بیشتر شنوندگان با شخصیت علمی این مستند باشد.

مستند برنامه‌ساز را رشد می‌دهد
زهره سربازی، نامزد دومین جشنواره مستند رادیویی می گوید: چهار مستند برای دومین جشنواره پژواک ارسال کردم که هر چهار اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و سه اثر نامزد دریافت جشنواره شد. معتقدم مستند یکی از جذاب‌ترین و سخت‌ترین قالب‌های ساخت برنامه است که برنامه‌ساز را رشد می‌دهد. چون کسی که درگیر ساخت مستند می‌شود باید مدام در جستجوی استناد و مدارک صوتی باشد که برنامه را جذاب کند همین درگیری برای پژوهش و جمع کردن اسناد باعث رشد برنامه‌ساز می‌شود. استفاده درست از موسیقی و صدای محیط می‌تواند مستند را دگرگون کند و اگر عنصر موسیقی فقط برای پر کردن فواصل برنامه استفاده شود یا فقط احساسی انتخاب شود به مستند لطمه می‌‌زند اما اگر بر اساس محتوا و متن انتخاب شود،مستند جذاب خواهد شد.
برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو، باید تولیدات مردمی شوند
رضا کوچک‌‌زاده، مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو با بیان اینکه مستند سازی بخش مهمی از ساختار برنامه سازی است که بدون پیرایه بر واقعیت های موجود در جامعه نقطه می گذارد، می گوید: مستند برای ارائه بدون روتوش مطالب به مخاطب تلاش می کند. من به شخصه معتقدم برگزاری جشنواره های مستند برای معرفی آثار برتر و ایجاد یک فضای رقابتی میان عوامل تولید است که راهکار مفیدی برای تقویت مستند سازی در رادیو محسوب می شود. مشخصا برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو، باید تولیدات مردمی شوند.
مستند می تواند علاوه بر جذب مخاطب، جریان ساز هم باشد 
دکتر حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران تاکید می کند: مستند یکی از ساختارهای تاثیرگذار در برنامه سازی محسوب می شود که اگر از کیفیت لازم در تولید برخوردار باشد می تواند علاوه بر جذب مخاطب، جریان ساز هم باشد. بنابراین تولید مستندهای رادیویی با توجه به بهره مند نبودن از عنصر تصویر، بسیار پیچیده تر و سخت است  و در واقع مستندساز رادیویی علاوه بر شناخت لازم از ویژگی های ساختار مستند باید درک بالایی از تولید محتوا در رسانه های صدا پایه نیز داشته باشد. جشنواره ها میدان مهمی برای رقابت سالم و تخصصی برنامه سازان و هنرمندان عرصه رسانه است. برگزاری جشنواره ها علاوه بر کمک به معرفی آثار فاخر تولید شده، می تواند برای مستندسازان انگیزه ایجاد کند و انگیزه تولید اثر منحصر به ارتقاء کمی و کیفی برنامه سازی خواهد شد.
جشنواره ها انگیزه برنامه سازان را تقویت می کند
سید مرتضی کاظمی‌دینان، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ معتقد است: به طور کل جشنواره ها در سطوح مختلف می تواند به ارتقاء دانش برنامه‌ساز کمک کند. همچنین شور، شوق و شعفی که جشنواره‌ها برمی‌انگیزند خواهد توانست مهمترین عنصر پویایی برنامه‌ساز را که همان انگیزه است را تقویت کند.
محفلی اثرگذار برای ‌هم افزایی‌ها و افزایش همگرایی  
محسن سوهانی، مدیركل هنرهای نمایشی شبکه رادیویی نمایش با تاکید بر اینکه جشنواره‌ها می‌توانند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا دهند، می گوید: ارتقاء جایگاه رادیو به واسطه جشنواره ها به ویژه با ارتباط فعال میان شبکه‌های اختصاصی و تخصصی با مخاطبان خاص خود رقم خواهد خورد و نقش و کارکرد این شبکه‌های رادیویی را در موضوع و زمینه‌های فعالیت ارتقاء خواهد داد. علاوه بر این؛ جشنواره‌ها به شرط طراحی ساز و کار مناسب، حرفه‌ای و تخصصی بودن می‌توانند به محفلی اثرگذار برای ‌هم افزایی‌ها و افزایش همگرایی میان مدیران، برنامه‌سازان و مخاطبان تبدیل شوند.
مخاطبان می توانند رادیو جشنواره را روی موج اف.ام  ردیف 95.5 مگاهرتز بشنوند. این رادیو را از دست ندهید؛ مستند های برگزیده جشنواره پژواک، مستندهای قابل اعتنا و مستندهایی که نمره بالایی را در جشنواره کسب کرده اند از این رادیو پخش خواهد شد.
جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با شعار«صدای واقعیت، پژواک حقیقت» 18 اردیبهشت ماه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می‌شود.
انتهای پیام./