خاکپور: جشنواره‌ها محل جلوه‌گری تولیدات کیفی خواهد بود

خاکپور: جشنواره‌ها محل جلوه‌گری تولیدات کیفی خواهد بود

خاکپور: جشنواره‌ها محل جلوه‌گری تولیدات کیفی خواهد بود

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک؛  «محمدرضا خاکپور» داور بخش شعار سال دومین جشنواره پژواک با بیان اینکه رادیو باید بیشتر دیده شود، به ارتقاء جایگاه رادیو به واسطه جشنواره‌‌های رادیویی اشاره کرد و گفت: رادیو باید بیشتر دیده شود و جشنواره‌های رادیویی این کار را به خوبی انجام می‌دهند.

 

وی افزود: جشنواره‌ها محل جلوه گری تولیدات کیفی خواهد بود و هرچه تولیدات کیفی‌تر شوند، مخاطب بیشتر به رادیو اقبال خواهد داشت. علاوه بر آن بخش‌های مردمی جشنواره‌ها حضور مخاطبان را در رسانه تسهیل خواهد ساخت و مشارکت آنان را افزایش خواهد داد، لذا در هر جشنواره ارتباط مخاطبان با رادیو افزایش خواهد یافت.


وی با اشاره به راهکارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو گفت: تقویت جریان مستندسازی دارای مولفه‌های مختلف است؛ تشویق برنامه‌ساز یک مولفه آن است و حق‌الزحمه مناسب تولید بخش دیگر این جریان است. بازنگری در موظفی برنامه‌سازان مستند از الزامات دیگر خواهد بود که می‌تواند موجب تقویت جریان مستندسازی شود.

 

خاکپور با انتقاد از کم توجهی به ساختار مستند در رادیو نیز گفت: گوناگونی ساختار برنامه‌سازی در رادیو پدیده‌ای جدید است، از ترجمه متون مرتبط با ساختارهای نوین رادیویی بیش از یکی دو دهه نمی‌گذرد و مطمئنم در آینده این جریان قوام خواهد یافت. باید در تقویت جریان مستندسازی در رسانه نگاه چند بعدی داشت و توسعه و تنوع ساختارهای رادیویی فاخر، جز با حمایت حاصل نمی‌شود. نمی‌شود بخشی از مدیران رسانه اهمیت ساختارهای فاخر رادیویی را درک کنند و در مقابل بخشی دیگر تصور درستی از آن نداشته باشند. توجه به مستند باید همگون و در تمام ساختارهای سازمانی جاری باشد.

 

داور بخش شعار سال دومین جشنواره پژواک در پایان تاکید کرد: اگر یک مستند رادیویی بتواند در کشف یک حقیقت تلاش کند می‌تواند انتظار مخاطب را برآورده سازد. شناخت حقیقت جز با تحقیق و پژوهش میسر نخواهد بود. اگر یک برنامه‌ساز، حقیقت را در یک ظرف هنرمندانه ارائه دهد می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

پایان پیام/