صالحی: مستند «چشم و چراغ فارسی» روایت ادبیات ایران است

صالحی: مستند «چشم و چراغ فارسی» روایت ادبیات ایران است

صالحی: مستند «چشم و چراغ فارسی» روایت ادبیات ایران است

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک؛ سیده زهرا صالحی تهیه‌کننده مستند «چشم و چراغ فارسی» از رادیو ایران که به عنوان نامزد دریافت جایزه بخش پاسداشت زبان فارسی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شناخته شده، درباره مستندش گفت: از مدت‌ها پیش به دنبال سوژه‌ای ناب درباره زبان فارسی می‌گشتم، سوژه‌ای که تکراری نباشد و در جهت شناخت بیشتر شنوندگان با آن شخصیت علمی  باشد.

 

وی افزود: چون شخصیت‌های بزرگ زبان و ادبیات فارسی که سال‌ها زحمات زیادی برای ادبیات این مرز و بوم کشیده‌اند، لغتنامه گردآوری کرده‌اند، کتاب‌ها نوشته‌اند را فکر می‌کنم همه ما ایرانی‌ها به دلیل عشق به زبان فارسی می‌شناسیم و بسیار دوست داریم و زندگیشان را همه می‌دانیم و زحماتشان همیشه در خاطرمان ستودنیست، اما من به دنبال سوژه‌ای بکر می‌گشتم و خوشحالم که در نهایت رسیدم به بانویی که زحمات بسیار زیادی برای ادبیات ما کشیده اما شاید تعجب کنید که خودش ایرانی نیست. زمانی که با پروفسور «آذرمیدخت صفوی  آشنا شدم به معنای واقعی کلمه حس کردم که با یک انسان به تمام معنا، بانوی بسیار صادق و مهربان و فروتن و اسطوره زبان فارسی و دانشمندی بزرگ آشنا شده‌ام .در زمان ساخت مستند با ایشان بسیار دوست شدم و بر این دوستی تا همیشه به خود می‌بالم.

 

نامزد دریافت جایزه بخش اصلی (بخش پاسداشت زبان فارسی) دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک تصریح کرد: این مستندم را از تمام مستندهایی که تاکنون ساخته‌ام بیشتر دوست می‌دارم زیرا که بسیار صمیمی و واقعی بود و با دل و جان ساختم و سراسر احساس و ادب و فضل و دانش بود از بانویی هندی که چشم و چراغ فارسی لقب گرفته است و زمان مصاحبه؛ این بانوی بزرگ و اندیشمند به قدری شیوا و شیرین و شورانگیز از ایران و زبان فارسی سخن می‌گفت که گاهی فراموش می‌کردم هم کلام بانویی غیر ایرانی هستم و امیدوارم این چهره‌‌های برجسته زبان فارسی را قدر بدانیم.

 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

پایان پیام/