سربازی: مستند باعث رشد برنامه‌ساز می‌شود

سربازی: مستند باعث رشد برنامه‌ساز می‌شود

سربازی: مستند باعث رشد برنامه‌ساز می‌شود

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک؛ زهره سربازی که بیشترین تعداد نامزدی را در این جشنواره رادیویی دارد، نامزد بخش اصلی مستند «بازی» و «اینجا سراوان»، نامزد بخش ساختاری با مینی فیچر «نفس»، نامزد مشاغل در بخش نویسندگی و صدابرداری برای مستند «بازی» گفت: چهار مستند برای دومین جشنواره پژواک ارسال کردم که هر چهار اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و سه اثر نامزد دریافت جشنواره شد.

 

وی افزود: مستند «بازی» تجربه دونفر از چالش‌های پیش روی مهاجرت است. مستند بازی که ۲۰ دقیقه است در بخش تهیه‌کنندگی، صدابرداری نویسندگی مبتنی بر پژوهش، نامزد دریافت جایزه شده است. مینی فیچر «نفس» به منظور انعكاس جزييات  فداكاری يک راننده تريلی كه در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت و مستند «اینجا سراوان» درباره محیط زیست منطقه سراوان است که مشکل دفن زباله و پساب دارند که به وسیله یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

 

سربازی در خصوص برنامه‌سازی درباره قالب «مستند» گفت: مستند یکی از جذاب‌ترین و سخت‌ترین قالب‌های ساخت برنامه است که برنامه‌ساز را رشد می‌دهد. چون کسی که درگیر ساخت مستند می‌شود باید مدام در جستجوی استناد و مدارک صوتی باشد که برنامه را جذاب کند همین درگیری برای پژوهش و جمع کردن اسناد باعث رشد برنامه‌ساز می‌شود. استفاده درست از موسیقی و صدای محیط می‌تواند مستند را دگرگون کند و اگر عنصر موسیقی فقط برای پر کردن فواصل برنامه استفاده شود یا فقط احساسی انتخاب شود به مستند لطمه می‌‌زند اما اگر بر اساس محتوا و متن انتخاب شود،مستند جذاب خواهد شد.

 

این مستندساز رادیویی  تصریح کرد: من از تهیه‌کنندگان رادیو ایران هستم و در این سال‌ها برنامه‌های زنده فرهنگی هنری تهیه و تدوین کردم. علاوه بر جایزه در جشنواره مختلف مثل جشنواره کتاب، جشنواره آیین سخن، جشنواره رادیو سلامت، جشنواره رادیو اقتصاد و...  در چهاردهمین جشنواره صدا تندیس بخش فیچر را گرفتم و امسال هم سه اثرم در پنج بخش نامزد دریافت جشنواره شده است.

 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

پایان پیام/