قندی: سعی کردم گوشه‌ای از تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را در مستندم نشان دهم

قندی: سعی کردم گوشه‌ای از تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را در مستندم نشان دهم

قندی: سعی کردم گوشه‌ای از تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را در مستندم نشان دهم

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک؛ مرجان قندی تهیه کننده مستند «آرمان» از رادیو سلامت، با موضوع ژن درمانی و شعار سال ۱۴۰۱ (تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی) که به عنوان نامزد دریافت جایزه بخش اصلی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شناخته شده، درباره مستندش می‌گوید: آرمان بیمارپنج ساله مبتلا به نوعی سرطان خون است که به درمان های رایج شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان پاسخ نداده و تقریبا پزشکان معالجش قطع امید کرده‌‌اند؛ لیکن، اعتماد و خودباوری به پزشکان و پژوهشگران ایرانی و تولیدات داخلی و شرکت های دانش بنیان سبب شد که درمان نوین ژن درمانی (کارتی سل تراپی) از شهریورماه برای آرمان آغاز شود و پس از دو ماه بهبود یابد و امید به بهبود کودکان سرطانی به خانواده بازگردد.

 

وی افزود: ژن درمانی فناوری است که انحصار آن در اختیار دو تا سه شرکت آمریکایی و چند ملیتی بوده و با هزینه ۴۳۰ هزار دلاری برای بیماران انجام می‌شود و هم‌اکنون پژوهشگران این شرکت دانش بنیان موفق به تولید و بومی سازی آن شدند. آرمان اولین کودک درمان شده با کارتی سل است و ۴ کودک دیگر کاندید دریافت کارتی سل هستند.

 

این مستندساز رادیویی ادامه داد: از سال ۹۵ با توجه به شعار سال که در حوزه تولید ملی و موضوعات مرتبط است، در این حوزه برنامه‌سازی می‌کنم و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی معرفی شده که اغلب تولیداتشان انحصار یک محصول را شکسته و مانع از خروج ارز از کشور و درمان و بهبود بیماران شده است.

 

نامزد دریافت جایزه بخش اصلی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک تصریح کرد: خوشبختانه پژوهشگران و نخبگان ایرانی در این زمینه خوش درخشیده‌اند و امیدوارم با تولید برنامه‌هایی در این زمینه، بتوانم گوشه‌ای از تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران که از شکست پلی برای رسیدن به موفقیت می‌سازند و با تولیداتشان در جهت کاهش آلام و هزینه‌های بیماران این مرز و بوم گام برمی‌دارند، منکعس کنم.

 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

پایان پیام/