بحیرایی: پژوهش، رکن اصلی مستندسازی است

بحیرایی: پژوهش، رکن اصلی مستندسازی است

بحیرایی: پژوهش، رکن اصلی مستندسازی است

به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک؛  غلامرضا بحیرایی رئیس کمیته داوران جشنواره پژواک صبح امروز (نهم اردیبهشت) درگفتگو با شبکه خبر سیما گفت: از زمان پایان مهلت ارسال در بهمن 1401، حدود ۵۹۰ اثر در بخش حرفه‌ای و ۱۲۹ اثر در بخش مردمی انتخاب شدند. البته آثاری که به جشنواره ارسال شد خیلی بیش از اینها بود ولی این تعداد آثاری هستند که در جشنواره بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده جهت داوری پذیرفته شده‌اند. در انتخاب اثار در مرحله اول، آثاری پذیرفته شدند که استانداردهای لازم را داشت و در مرحله بعدی گروه‌های داوری در بخش های مختلف آثار خوب را داوری کردند و از بین آن‌ها آثاری انتخاب شدند که به مرحله نهایی رسیدند. در مرحله نهایی هم نامزدها مشخص شدند.

 

وی با اشاره به اینکه در میان آثار مردمی ارسال شده آثاری وجود داشت که داوران را شگفت زده کرد گفت: کیفیت آثار نسبت به سال گذشته بهتر بود و جشنواره مستند دومین سالی است که برگزار می شود در بخش حرفه ای استقبال از سال گذشته خیلی بیشتر بود و استقبال خیلی خوب بود و جشنواره و کم کم به جایی که مدنظر بود داریم میرسیم. در بخش مردمی انسجام خوبی رسیدیم و در بخش مردمی آثاری را داشتیم که خیلی به استانداردهای حرفه‌ای نزدیک بودن و قابلیت پخش از مستقیم از رادیو را بدون هیج گونه تغییری دارند و این مایه خوشبختی است که شنونده های ما به جایی رسیده اند که از لحاظ فهم موضوع و ژانر مستند به حد بالایی از حرفه‌ای گری رسیده‌اند که می‌توانند چنین برنامه‌های مستند خوبی به جشنواره ارسال کنند. در بخش مردمی هم خیلی از آثار استانداردهای لازم را برای بخش حرفه ای و حتی پخش هم داشت و آثار با کیفیت بیشتری ارسال شده بود. 

 

بحیرایی تاکید کرد: مستند رادیویی به پژوهش نیاز دارد و پژوهش رکن اصلی مستند و مستندسازی است و اگر بتوانیم حوزه پژوهش را تقویت کنیم برنامه سازان می‌توانند مستندهای بسیار خوبی ارائه کنند.

 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند در برنامه‌های رادیویی و آموزش و بازآموزی مهارت‌های مستندسازی رادیویی است.

پایان پیام/