نقاش: مخاطبان در بخش مردمی همراهی خوبی را با رسانه رادیو داشته‌‎اند

نقاش: مخاطبان در بخش مردمی همراهی خوبی را با رسانه رادیو داشته‌‎اند

نقاش: مخاطبان در بخش مردمی همراهی خوبی را با رسانه رادیو داشته‌‎اند

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه «کامبیز نقاش» مدیر گروه شبکه سلامت و داور بخش مردمی دومین جشنواره پژواک درباره ارزیابی آثار ارسالی گفت: در بخش مستند مردمی همه نوع قشر از جامعه با هر ایده و تفکری و با یک امکانات ساده می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و این یعنی مردمی بودن. تعداد آثار ارسال‌ شده به دومین جشنواره پژواک نشان می‌‌دهد مخاطبان در این بخش همراهی خوبی را با رسانه رادیو داشته‌‎اند که البته به دلیل عدم بررسی تمام آثاری که به دست ما رسیده، ارزیابی دقیقی قابل ارائه نمی‌باشد ولی در بعضی از آثار ارسالی وام‌گیری از مستندهای تلویزیونی مشهود است.

 

وی با اشاره به اینکه تسلط کافی به نوع ساختارها و موضوعات از ویژگی یک داور منصف به ویژه در اینگونه جشنواره‌ها است، درباره ملاک‌های داوری در امتیازدهی آثار گفت: در داوری آثار «محتوا» و «تکنیک» مهم است ولی بیشتر به محتوا توجه خواهیم کرد. البته مواردی دیگری مانند چگونگی فن بیان و استفاده از افکت،‌ موسیقی، صدای شاهد و ... نیز در امتیازدهی به آثار موثر است.


نقاش افزود: در کنار تکنیک، قوت و قدرت هر اثری، درصد زیادی از نتایج داوری در جشنواره‌های مختلف، سلیقه‌ای و کاملا بسته به نظرات داوران مختلف، متفاوت و متغیر است. گاه اثری برای یک داور رتبه و جایگاه بالایی دارد اما برای داور دیگر خیر. در مبحث هنر اصولا نمی‌توان متر و معیار مشخصی قائل شد چون آثار با روح و جان انسان‌ها سر و کار دارد و به همین خاطر به شخصه جشنواره‌ها همیشه قابل احترام بوده‌اند، اما حیاتی و الزام‌آور نه.

 

داور بخش مردمی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با انتقاد از عدم توجه به بحث آموزش در بخش مردمی تصریح کرد: متاسفانه در بخش مردمی به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کمتر توجه شده و این دوره‌ها بیشتر برای برنامه‌سازان حرفه‌ای برگزار شده، مگر اینکه بعضی از حرفه‌ای‌ها در بخش مردمی شرکت کرده باشند!!

 

نقاش، «عدم اختصای بودجه مناسب»، «وقت‌گیر بودن»، «پرهزینه و پژوهش‌محور بودن» مستندرادیویی را از مهمترین عواملی برشمرد که باعث شده کمتر به این نوع ساختار در رادیو توجه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه سوژه ناب، صداهای شاهد و گزارش‌های واقعی روایت دل‌نشین از ویژگی‌های یک مستند شنیدنی و خوب است، درباره انتظاراتش از مستندسازان نیز گفت: تحقیق و پژوهش مهمترین بخش ساخت یک مستند است و هر مستندی باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد.

 

نقاش همچنین پیشنهاد کرد از موضوعات و محتواهای خوب بخش مردمی که ساختار خوبی دارند  برای سفارش ساخت حرفه‌ای به برنامه‌سازان رادیو جهت شنیده شدن این برنامه‌ها اقدام کنند.

 

داور دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، بین‌المللی شدن و حضور مستندسازان رادیویی خارجی در جشنواره را در کیفیت و ارتقای برنامه‌سازان داخلی بسیار موثر دانست و گفت: با توجه به تفاوت فرهنگ‌ها در کشورهای مختلف قطعا نگاه برنامه‌سازان نیز به تولید آثار متفاومت است و بین‌المللی شدن جشنواره رادیو باعث می‌شود برنامه‌سازان با  آثار شنیداری و رادیویی کشورهای دیگر آشنا شوند و تجربیات جدیدی را  در کار خود به دست آورند.

 

وجود بخش پذیرش برای در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های مستندسازی به برنامه‌سازان؛ برگزاری کلاس‌های مستمر و آموزش مداوم در بخش‌های برنامه‌سازی مستمر برای برنامه‌سازان کلاس‌های مجازی برای افرادی که دوست دارند در بخش مردمی در کنار رسانه باشند؛ تهیه لیستی از فرصت‌ها و تهدیدها برای گام‌های بعدی و سیاست‌های پیشرو؛ پیش‌بینی ساختار مناسب برای ترویج مستند و اثرگذاری این بخش در موضوعات اجتماعی اقتصادی به خصوص فرهنگی، از جمله پیشنهادهای داور بخش مردمی جشنواره ملی مستند رادیوی پژواک برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو بود.

 

گفتنی است،‌ اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، 18 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/