یدالله محمدی: ویژگی اصلی یک مستند این است که شنونده را مجاب ‌کند

یدالله محمدی: ویژگی اصلی یک مستند این است که شنونده را مجاب ‌کند

یدالله محمدی: ویژگی اصلی یک مستند این است که شنونده را مجاب ‌کند

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه «یدالله محمدی» داور دومین جشنواره رادیویی پژواک با پاسخ به این پرسش که آثار ارسالی را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: بنده داوری آثاری که با موضوع انقلاب اسلامی-دفاع مقدس- استقلال و همبستگی ملی است را ارزیابی می کنم. به رسم قدیم و با توجه به تجارب گذشته در داوری ابتدا کل آثار را به صورت کلی گوش کردم تا با کلیت برنامه ها آشنا شوم. از بین آثار ارسالی تقریبا ۲۰ درصد برنامه از قصه و موضوع بکر با ریتم تند و... برخوردار بود. حدود ۳۰ درصد از موضوع های دم دستی استفاده شده است و حدود ۴۰ درصد به سراغ شهدا و موضوعات این چنینی رفته اند و تقریبا ۱۰ درصد جشنواره را عادی فرض کرده اند و سعی کردند با زمان کم و در گفتگو با یک یا دو کارشناس برنامه را تحویل داده اند.

 

وی با اشاره به ملاک هایی که در داوری مورد توجه است، افزود: بخش مهم به نظرم همین بند است، ابتدا موظف هستم با تاسی از سیاست الزام آور داوری همه آنچه ابلاغ شده است را رعایت کنم. اما طبق تجربه بنده موضوع جدید و ریتم در بخش استفاده از منابع خاصه کارشناسی که فوت شده است و از او نقل می شود، دست کاری نشود. بکر بودن سوژه، امید به زندگی ، نتیجه گیری درست، تنوع کارشناسان ، چند وجهی نگاه کردن به موضوع وپردازش درست و... از مواردی است که در ارزیابی ها مورد توجه قرار می گیرد. علاوه بر اینها؛ از نظر فنی آرم خوب، جنس و صدای خوب، افکت مناسب نه شلوغ کاری، لول گیری و فید درست صدا و موارد دیگر از جمله ملاک های داوری که در ارزیابی آثار مدنظر گرفته می شود.

 

محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا اثری را شنیده اید که به دلیل ویژگی های ساختاری یا شنیداری هنوز در ذهن شما ماندگار شده باشد؟ گفت: این بخش برای من  در نمره دادن مهم است، چون آثاری که موضوع آن ذهن من را درگیر کند، بسیار اولویت دارد؛ دو یا سه آثار تا الان این ویژگی را داشته است.

 

پایان پیام./