رهگذر: سوژه بکر و زبانی گویا در ساختار مستند جذاب و شنیدنی است

رهگذر: سوژه بکر و زبانی گویا در ساختار مستند جذاب و شنیدنی است

رهگذر: سوژه بکر و زبانی گویا در ساختار مستند جذاب و شنیدنی است

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، 18 تا 22 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه «نوشین رهگذر» داور دومین جشنواره رادیویی پژواک که در بخش جهاد تبیین و هدایت فرهنگی ارزیابی آثار را بر عهده دارد، با اشاره به اولویت هایش در ارزیابی آثار خاطر نشان کرد: چندین ویژگی در ارزیابی آثار در اولویت است؛ علاقه و ذوق صاحب اثر، انتخاب سوژه جذاب ، ارزش موضوعی یک رویداد  و پژوهش کامل و بی نقص در ارزیابی در اولویت است. البته نباید به اعتبار منبع ، جامعیت محتوا به لحاظ معنوی یا جغرافیایی ، بهره برداری صحیح و به جا از ابزار، چیدمان درست موضوع و همچنین خلاقیت و نوآوری در ورود به سوژه پردازش صحیح و قدرت القای محتوا و مفهوم بی‌توجه بود.

 

وی با بیان ملاک هایی که در داوری لحاظ می کند، افزود:  امتیاز دهی یک اثر ناظر به چند شاخصه تعریف می شود؛ سوژه بکر و یونیک ، زبان گویا و بدون لکنت و ساختار جذاب و شنیدنی که اگر هر اثر مجهز به این شاخص ها باشد موفق و منتخب خواهد بود .

 

رهگذر در پاسخ به این پرسش که  آثاری را شنیده اید که به دلیل ویژگی های ساختاری یا شنیداری هنوز در ذهن شما ماندگار شده باشد؟گفت: با توجه به اینکه  ارزیابی ها ناظر به اثر است، آثار حد متوسط به بالا بودند و تعداد آثارخوب و عالی در این بخش به نسبت کم نبود و اگر از نظر امکانات و زمان و سایر موارد بسنجیم؛ آثار ارسالی از ارزش خوب و رشد بالایی برخوردار بودند و بالطبع رد برخی از آثار در ذهن باقی خواهد ماند .

 

داور دومین جشنواره رادیویی پژواک در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی را در راستای ارتقا و رشد آثار مستندسازان می‌داند گفت: ابتدا باید پرسید از تعداد شرکت کنندگان حاضر در این جشنواره چند درصدد در کلاس ها حضور پیدا کرده اند، یا دسترسی به کلاس ها و دوره های آموزشی برای آنها مقدور بوده است یا خیر. سپس اثر قبل از آموزش و پس از آموزش را باهم تطبیق دهیم تا به یک جمع بندی کم نقص برسیم. اما برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی می‌تواند نقطه عزیمت مناسبی محسوب شود. ضمن اینکه رسانه رادیو باید بخشی دیگر از استعدادهای درونی خود را آموزش بدهد و برخی دیگر را از اماکن علمی و آموزشی کشور شناسایی و جذب کند. و این مهم با برگزاری دوره‌های آموزشی موجب می‌شود  مستند ساز، میل به سمت نگاه کردن خردمندانه و متمرکز و با پشتوانه، استدلال، فلسفه و استنتاج صحیح نسبت به سوژه دست یابد که اثر آن در اثرش هویدا خواهد شد .

 

پایان پیام/