مهدی ساعی: مستند، پرده‌برداری از واقعیت به صورت هنرمندانه است

مهدی ساعی: مستند، پرده‌برداری از واقعیت به صورت هنرمندانه است

مهدی ساعی: مستند، پرده‌برداری از واقعیت به صورت هنرمندانه است

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه مهدی ساعی داور اولین دوره جشنواره در بخش مردمی و داور دومین دوره جشنواره در بخش جهاد تبیین و هدایت فرهنگی با بیان ارزیابی که از آثار ارسالی به دستش رسیده است، گفت: با آثاری که تا کنون در بخش حرفه ای شنیدم مشخصه که امسال به واسطه حضور آثار حرفه ای تر ، رقابت سخت و فشرده ای ایجاد خواهد شد که این کار داوران جشنواره را سخت تر می کند. امسال افق نویی به واسطه موضوعی شدن جشنواره  روشن شده که این امر باعث تهیه و تولید آثار فاخری شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که شما در امتیاز دهی آثار به چه ملاک هایی توجه می کنید؟ افزود: به نظر من سوژه یابی در مستند  مهم‌ترین رکن تولید آن است. بعد از آن ، پرداخت مناسب و پژوهش محور بودن برنامه از جمله شاخص های داوری و ارزیابی مستند است. مستند، پرده برداری از واقعیت بصورت هنرمندانه است و این پرداخت هنرمندانه رکن مهمی در ساخت مستند است. سال گذشته داور بخش مردمی بودم و آثاری ماندگاری در ذهن دارم ، قطعا آثار برتر در ذهن داوران باقی می ماند.

 

وی درباره این که برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی موجب ارتقا و رشد آثار شده است؟ گفت: چراغ جشنواره در یکسال گذشته بسیار پرفروغتر شده است، کلاسهای آموزشی در ارتقای سطح سواد مستندسازان نقش مهمی داشته، همچنان مستند سازی از دیدگاه‌های مختلفی برای تهیه کنندگان مورد بررسی و آموزش قرار گرفته است، انواع مستند و اصول ساخت حرفه ای آنها آموزش داده شده و همین امر باعث ارتقای کمی و کیفی آثار شده است.

 

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، 18 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.