عذرا وکیلی: مستندسازان رادیویی باید به دنبال صداهای شناخته شده باشند

عذرا وکیلی: مستندسازان رادیویی باید به دنبال صداهای شناخته شده باشند

عذرا وکیلی: مستندسازان رادیویی باید به دنبال صداهای شناخته شده باشند

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه عذرا وکیلی پیشکسوت تهیه کنندگی و گویندگی رادیو که سالیان سال برنامه «سلام کوچولو» را برای خردسالان تهیه کرده است، می گوید: چند نفری آمدند،  از من فیلم گرفتند و برای شبکه 4 تلویزیون ،مستندی  از زندگی من تهیه کردند که قرار است ، امسال عید پخش شود. از رادیو هم خیلی وقت پیش  برای تهیه مستند رادیویی آمدند ، اما من چیزی نشنیدم یا آماده نشده یا کامل نشده که پخش شود.

 

وقتی از او می پرسم، مستند رادیویی «پرتره »چطور باید باشد که جذاب باشد، می گوید: برنامه سازان و تهیه کنندگان رادیویی باید بیشتر سراغ کسانی بروند که صدایشان برای مردم شناخته شده باشد و مردم با شنیدن آن فرد متوجه بشوند که او چه کسی است. به نظرم ، مردم دوست دارند بدانند که خانم وکیلی در گذشته کی بوده؟ چی بوده؟چطور شد که به این درجه رسیده و مردم این مسائل را دوست دارند که بدانند. چطور دوست دارند در مورد زندگی دوبلورها بشنوند چون صدایشان را شنیده و  پسندیده اند با وجودی که چهره هایشان را ندیده اند.مستند سازان بایستی از بچه های رادیو کسانی که الان به عنوان پیشکسوت و قدیمی ها از آن ها یاد می شود و سالیان سال صدایشان از رادیو پخش شده و حاضر نشده اند که در تلویزیون چهره اشان دیده شود ، مستند تهیه کنند چون این برای مردم جذاب است و بایستی برای مردم این مسائل به صورت مستند ، ساخته شود.

او تصریح می کند: مستند ساز باید وقتی با کسی که رادیویی است صحبت می کند، صدای خودش را پخش کند .وقتی از او و گذشته اش تعریف می کند ، باید بخشی از گذشته او بیان شود .اینکه طی این سال ها چه برنامه هایی را تهیه کرده و با چه سختی هایی این مهم را به سرانجام رسانده است.مخصوصا وقتی که شما مستند سازی می کنید ، چون از قدیمی ها دارید ، مستند تهیه می کنید ، برای مردم جذاب تر است.

وکیلی با مثالی ادامه می دهد: به طور مثال وکیلی با چه سختی هایی یک ربع برنامه خردسالان را تهیه می کرده است.سختی تهیه این برنامه بایستی در مستند ، بیان شود.یا اینکه وقتی 5 قسمت داستان شب را تهیه می کردم ، آن موقع امکانات دیجیتالی نبود و ما به سختی این کارها را می کردیم . واین سختی ها باید در مستند مطرح شود ، توضیح داده شود تا مستند جذابیت خودش را داشته باشد و شنونده آن را با جدیت بشنود و پیگیری کند.

این پیشکسوت برنامه های رادیویی تصریح می کند: البته مستند رادیویی بستگی دارد به اینکه چه کسی آن را تهیه می کند و به چه صورت آن را برای شنیدن، جذاب می کند. تنظیم رادیویی مستند خیلی مهم است البته در تلویزیون تصویر فضا را جذاب تر می کند.اما در رادیو واقعا کسی که قرار  است مستند تهیه کند ، باید خیلی آدم حرفه ای باشد و زیبا کار کند تا حوصله ی مخاطب سر نرود.

 

گفتنی است،‌ اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، 18 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/