محمدرضا خاکپور : مستندساز باید در جامعه پیشگام باشد

محمدرضا خاکپور : مستندساز باید در جامعه پیشگام باشد

محمدرضا خاکپور : مستندساز باید در جامعه پیشگام باشد

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه محمدرضا خاکپور داور دومین جشنواره پژواک با اشاره به ارزیابی آثار ارسالی گفت:  باید اعتراف کنم که تا کنون با آثاری روبرو شدم که خارج از پیش بینی من بود در دلم به پدید آورندگان آن یک خداقوت گفتم انشالله پاسخ زحمت خودشان را در جشنواره بگیرند.

 

وی با بیان اینکه خلاقیت در امتیاز دهی آثار به چه مهم ترین ملاک ارزیابی است، افزود: در ارزیابی آثار مستند عنصر خلاقیت در درجه اول قرار دارد که آیا خالق اثر توانسته پیام خود را در قالبی تاثیرگذار ارائه دهد یا خیر ، هر چه نگاه ژرف و عمیق باشد قطعا در اولویت قرار می‌گیرد.

 

خاکپور در پاسخ به این پرسش که آیا آثاری را شنیده‌اید که به دلیل ویژگی‌های ساختاری یا شنیداری هنوز در ذهن شما ماندگار شده باشد؟ گفت: بله و... این نشان از ارزش کار پدید آورندگان برنامه‌ها دارد. با توجه به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی آثار ارتقا و رشد داشته است، کلاس‌ها و دوره های آموزشی جشنواره از یک رویداد مقطعی به یک جریان و فرآیند مستمر تبدیل کرده است و این قابل ارج‌گذاری است.

 

داور دومین جشنواره پژواک با اشاره به ویژگی های یک مستند شنیدنی و خوب افزود: اگر یک مستند رادیویی بتواند در کشف یک حقیقت  تلاش کند می تواند انتظار مخاطب را برآورده سازد . بدیهی است شناخت حقیقت جز با تحقیق و پژوهش میسر نخواهد بود، بنابراین یک مستند رادیویی بدون یک پشتوانه تحقیقی نمی تواند انتظار را برآورده سازد . اگر یک برنامه ساز ، حقیقت را در یک ظرف هنرمندانه ارائه دهد می تواند مخاطب را با خود همراه کند.

 

وی در ادامه با بیان انتظاراتی که از مستندسازان رادیویی داد، خاطر نشان کرد: مستند ساز باید در جامعه پیشگام باشد؛ به عبارتی دیگر باید صدا، چشم و گوش امین برای مخاطب باشد .

 

گفتنی است،‌ اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، 18 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/