جاویدنیا: مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید با پژوهش باشد

جاویدنیا: مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید با پژوهش باشد

جاویدنیا: مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید با پژوهش باشد

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

 

در همین رابطه علیرضا جاویدنیا گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون معتقد است: برای ساخت یک مستند یا برنامه می بایست هدف مشخص باشد مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید پشت آن پژوهش باشد.

 

وی درباره اینکه برای جذابیت بیشتر مستندهای رادیویی چه پیشنهاداتی دارید، می گوید: در مرحله اول باید دید مخاطب چقدر به آن مستند ایمان دارد، باید درک کرد که چقدر مسیر زنده و رئال است. باید دید که این مستند جای خودش را با هر موضوع و شرایطی که دارد، نزد مخاطب باز می کند. یک تهیه کننده قصد تهیه یک مستند از زندگی من را داشت که پس از انجام کار تهیه فیلم، کلام و تصویر و.. کل مستند یک ساعت شد. حرف من اینکه رادیو ریشه دارد، باید تاکید کنم خیلی قوی تر از این هاست. زمانی که برنامه ای تهیه می شود باید هدف مشخص باشد. آیا می شود زندگی 50 ساله من را در یک ساعت جمع کرد. مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید پشت آن پژوهش باشد، چرا که زمانی که یک مستند تاریخی ساخته می شود، باید مستندساز بداند که تاریخ ساز است و باید جایگاه خودش را در بین مردم پیدا کند.

 

گوینده پیشکسوت رادیو معتقد است: با چه دیدی می خواهیم نگاه کنیم هدف پشت آن مهم است. مثلا زمانی که برنامه ای تهیه می شود باید با توجه به محتوا و مضمون آن گوینده و مجری را انتخاب کرد، ممکن آن گوینده هر چند قابل، قابلیت و آن ویژگی هایی که اجرای آن برنامه می طلبد را نداشته باشد. شاید مقطعی جواب بدهد اما در طولانی مدت امکانپذیر نیست. مستندساز را راحت بگذاریم که کارش را انجام دهد و ما اعمال سلیقه در کار آن نداشته باشیم. اگر زمانی کارش با سیاست های رادیو و تلویزیون و... همخوانی نداشت، حق با شماست.

 

جاویدنیا تاکید کرد: اگر قرار باشد مستندی را بشنویم، باید جنس صدا مناسب آن کار باشد. جنس صدای هر کسی مناسب هر برنامه با هر محتوا و مضمونی نیست. در ادامه باید یادآوری کنم که مستند باید با مخاطب ارتباط برقرار کند. همانند یک گوینده یا مجری که باید با شنونده و بیننده ارتباط بگیرد. مثلا استاد رضوی قطعات ادبی اجرا می کند خیلی ها شنونده دارد، اما من نمی توانم متون ادبی را بخوانم ممکن من تمام سعی و تلاشم را بکنم و کارم را درست انجام بدهم شاید هم در مقطعی کارایی داشته باشد، اما مثمر ثمر نیست. خیلی از دوستان هستند که جایگاه ویژه دارند و می توانند ارتباطشان را برقرار کنند، باید ارتباط برقرار شود.

 

جاویدنیا با پاسخ به این پرسش که پیشکسوتان و افرادی که در حوزه های کاری شان با تجربه و مجرب هستند، چگونه می توانند به جوان ترها کمک کنند؟ می گوید: مهم ترین توصیه من به جوانان اینکه افراد باید خودشان باشند، صدای خوب و معلومات داشتن، خیلی خوب است. ندانستن عیب نیست، اگر امثال من مواردی را متذکر می شویم برای خودشان است؛ چطور ما از اساتید خودمان یاد گرفتیم، آموختیم، حداقل خودتان یاد بگیرید. درست حرف زدن برای خودت خوب است. کتاب بخوانید، بروید جلو و پیشرفت کنید. در این مسیر حتما از چهار تا استاد هم راهنمایی بگیرید و بروید جلو تا خودتان را پیدا کنید.

 

گفتنی است،‌ اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، 18 اردیبهشت 1402 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/